آموزینو | راهکارهای آموزشی نو

راهکار های افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس دانش آموزان

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس دانش آموزان  در کلاس به طور طبیعی به وجود می آید. حتی برای دانش آموزانی که اعتماد به نفس کمتری دارند، نیازهای روزمره مدرسه می تواند باعث اضطراب و ناامیدی شود.

 

تاثیر معلم برای ایجاد عزت نفس دانش آموزان

 

 دانش آموزان ممکن است گاهی  توانایی های خود را زیر سوال ببرند و با استرس برای ایجاد تعادل در همه چیز دست و پنجه نرم کنند. به عنوان یک معلم، شما این فرصت را دارید که به طور مثبت دانش آموزان خود را تحت تأثیر قرار دهید و آنها را تشویق کنید تا به توانایی ها و دستاوردهای خود احساس غرور کنند.

پنج استراتژی

 

در اینجا پنج استراتژی برای کمک به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس دانش آموزان در کلاس درس آورده شده است:

قدردانی

 

۱. ستایش و قدردانی از دستاوردهای دانش آموزانی که اعتماد به نفس زیادی ندارند برای اعتماد به نفس دانش آموزان اهمیت ویژه ای دارد.چرا که آن ها تمایل دارند فقط بر جنبه های منفی کاری که انجام می دهند تمرکز کنند. وقتی دانش‌آموزان کاری را به درستی انجام می‌دهند، چه در خلوت و چه در حضور همسالان خود، باید از آن‌ها تقدیر و تشکر کنید.

تحسین خاص به دانش آموزان کمک می کند تا بدانند که شما به آن توجه می کنید و به آنها کمک می کند تا پیروزی های کوچک خود را تصدیق کنند و باعت اعتماد به نفس دانش آموزان میشود.

برای مثال با ارائه بازخورد کوتاه روی کاغذی که در آن کلمه انتخابی آنها را ستایش می کند یا تشویق کلاس برای دانش آموزان دیگر می تواند دنیای متفاوتی ایجاد کند. این لیست از چهار جایزه دانش آموز را که انگیزه درونی را تشویق می کند، بررسی کنید! (به عنوان یک امتیاز، آنها هیچ هزینه ای ندارند!)

انتظارات واقع بینانه

 

 برای افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان انتظارات واقع بینانه ایجاد کنید در مورد آنچه دانش آموزان شما می توانند انجام دهند واقع بین باشید. در حالی که دیدن موفقیت های هر دانش آموزی بالاتر از حد معمول خوب است، اما برای برخی قابل دستیابی نیست.

از دانش آموزان بخواهید مجموعه اهداف و چیزهایی را که دوست دارند در طول سال تحصیلی انجام دهند، ایجاد کنند و سپس بنشینند و لیست های خود را با آنها مرور کنند.

تعیین اهدافی که برای دانش‌آموزان قابل مدیریت و معقول باشد، می‌تواند به آنها کمک کند تا ببینند چقدر رشد کرده‌اند. سعی کنید تدریس خود را متمایز کنید و اهدافی را ایجاد کنید که نشان دهنده هر دانش آموز در کلاس شما باشد. شما میتوانید حتی به آن ها عادت های یک دانش آموز موفق را نیز بیاموزید تا بدانند تنها تفاوتشان با دانش آموزان موفق تر انجام چند کار ساده است.

 

ذهنیت رشد را بپذیرید

 

هیچ دانش آموزی کامل نیست، بنابراین اشتباهات اجتناب ناپذیر است. کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند ممکن است روی شکست های خود تمرکز کنند و پیشرفتی را که به دست آورده اند نبینند. از اشتباهات یا شکست ها به عنوان لحظات آموزشی برای دانش آموزان استفاده کنید. به آنها یادآوری کنید که با کاستی هایشان تعریف نمی شوند و به آنها اطمینان دهید که در مطالعات خود به پیشرفت ادامه دهند.

 

ممکن است دانش‌آموزان از گفتن جملاتی مانند «نه» و «نمی‌توانم» به گفتن چیزهای مثبت‌تری مانند «هنوز نه» روی بیاورند.

 

افزایش حس مالکیت

 

از دانش‌آموزان خود بخواهید تا با فراهم کردن فرصت‌هایی برای تصمیم‌گیری در مورد تکالیف یا قوانین کلاس درس، مالکیت یادگیری خود را به دست گیرند. در حالی که می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که فقط دانش‌آموزان را در یک تکلیف راهنمایی کنید و به آنها نشان دهید که چگونه انجام می‌شود، آنها را ترغیب کنید تا به روش خودشان به پاسخ نهایی برسند این راه میتواند ه افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان کمک کند.

وقتی دانش‌آموزان احساس کنترل روی وظایف خود داشته باشند کنند، احساس غرور بیشتری در یادگیری خود خواهند داشت و این باعث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان میشود. گنجاندن راهبردهای آموزشی مبتنی بر پرسش در کلاس درس می تواند به شما در دستیابی به این هدف کمک کند.

مقایسه نکردن دانش آموزان

 

برای افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان آن ها  را با دانش آموز دیگر مقایسه نکنید. دانش آموزان شما مجموعه ای از نقاط قوت، استعدادها و نیازهای منحصر به فرد خود را دارند. بپذیرید که برخی از دانش آموزان نقاط قوتی دارند در حالی که دیگران ندارند، و با آنها به عنوان یک گروه همگن رفتار نکنید. یادگیری متمایز می تواند به دانش آموزان کمک کند تا نحوه یادگیری خود را به بهترین نحو تشخیص دهند. وقتی دانش آموزان احساس می کنند نیازهایشان در کلاس برآورده نمی شود، ممکن است احساس کنند که از آنها استقبال نمی شود. به نقاط قوت و سبک‌های یادگیری متفاوت دانش‌آموزان توجه کنید و یک محیط کلاسی ایجاد کنید که توانایی‌های منحصر به فرد دانش‌آموزان را تقویت کند. هنگامی که دانش آموزان با آنچه در یادگیری آنها بهترین کار را انجام می دهد هماهنگ باشند، ممکن است شروع به همدلی با یکدیگر کنند و در مورد استراتژی های موفقیت  گفتگو کنند. 

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp

مقاله بیشتر

اسکرول به بالا